Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

26 Jun 2015

Bertengkar Kecil-kecil Bulan Ramadhan, Akhirnya Jadi Kes Cerai


"Tuan Kadi, ada seorang wanita nak bertanya bab cerai", kata seorang staf pejabat.
"Okey, silakan dia masuk", kata Kadi.
Masuklah dua orang wanita. Yang ada masalah tu adalah wanita umur hujung 20 dengan ditemani rakannya 20-an yang masih gadis.

"Tuan Kadi, suami saya lafaz cerai dalah facebook. Adakah jatuh talak?", tanya wanita itu.
"Oh.... Lafaz dalam perceraian zaman sekarang ada banyak cara, sama ada bersemuka, telefon, email,  whataps, weechat atau facebook, boleh menyebabkan jatuh talak juga. Okey, bagaimana lafaz tu? Boleh tunjukkan saya perbualan dalam fb tu?", kata Kadi.

Wanita tu mengeluarkan telefonnya dan menunjukkan perbualannya dengan suaminya dalam fb.

"Ini betul ker suami yang hantar atau orang lain yang hantar?", tanya Kadi.
"Yer betul, ini suami saya yang hantar. Masa tu kami sedang bergaduh", kata gadis tu.
'Masa tu puan berada di mana dan suami di mana", tanya kadi.
'Masa tu saya ditempat kerja saya dan suami di tempat kerja dia dalam jam 12.00 tengahari', kata wanita tu.

Kadi meneliti perbualan dalam fb itu dengan izin wanita itu. Satu lafaz yang menjurus kepada talak adalah perkataan suami dia,
'Saya ceraikan awak', berdasarkan perkataan suami dia dalam fb tu.

Kemudian perempuan itu jawab,
'Abang jangan main-main, kenapa begini jadinya?', fb wanita tu.

Suami dia jawab,
'Saya tak main-main, sekarang antara kita dah tak ada apa-apa', fb suami dia.

Isteri kata lagi,
'..... kalau macam tu, hari ini saya kemas baju dan nak balik kampung', fb isteri.

'Suami dia kata lagi,
"Haha... bergurau saja, hehe", fb suami dia.

Perbualan dia terhenti sampai situ di fb. Keesokan harinya, si isteri ditemani kawan sekerja berjumpa Kadi nak tanya status perceraian itu sama ada jatuh talak atau tidak.

Dengar Kadi Jawab Macam Mana

'Puan... dalam bab cerai ini kita tak boleh bergurau kerana dalam bab cerai, ada kalanya bergurau boleh jadi jatuh talak. Ada tiga perkara dalam hukum syariah kita tak boleh gurau yang kalau kita gurau, boleh jadi betul iaitu nikah, cerai dan rujuk.', kata Kadi.

"Tapi Tuan Kadi, suami saya kata dia tak ada niat, dia bergurau saja", kata wanita itu.

"Memang saya tahu dia bergurau, tapi dalam bab cerai ini kita tak sepatutnya bergurau", kata Kadi.

"Jadi bagaimana sekarang Tuan Kadi?", tanya wanita itu.

Suami Kena Datang Pejabat

'Okey, sila datang dengan suami dengan membawa surat nikah yang asal. Kalau boleh hari ini atau kalau tak sempat, esok datang', kata Kadi.

Wanita itu menangis teresak-esak dan ditenangkan oleh rakannya.

Esoknya wanita itu datang dengan suami dan kes dia dirujuk ke Mahkamah Syariah. Biar mahkamah yang tentukan sama ada jatuh talak atau tidak dan talak berapa yang jatuh. Sekali lagi si isteri menangis dengan sepuasnya manakala lelaki terdiam tak kata apa-apa.

Inilah tragedi rumahtangga ini yang belum pun setahun bernikah dan belum ada anak, sudah pun terjadi perkara begini. Lebih sedih dan tak boleh tahan airmata lagi, apabila kesini berlaku dalam bulan Ramadhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.