Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

02 Disember 2014

Tanya Pasal Sunat (Khatan), Saya Kena Marah Cikgu


Teringat saya masa saya sekolah rendah darjah lima dahulu. Kelas kami dapat cikgu baru, anak dara, umur 20-an, baru keluar maktab. Memang cantiklah cikgu tu. Hari pertama cikgu itu masuk ke kelas kitaorang, cikgu tu cerita mengenai pengalaman dan latarbelakang peribadi dia. Kitaorang pun dengar sajalah. Dalam hati kita orang, bagus cikgu tu, peramah dan baik.

Tanya Soalan

Dah lama bercerita, ada banyak lagi masa mengajar tapi dah macam habis idea cikgu tu sebab murid-murid dalam kelas itu diam saja. Memang macam itulah kelas kitaorang, sekolah kampunglah katakan, bukan suka bertanya. Bila tak ada siapa nak tanya, cikgu pun minta murid-murid bertanya. Pun tak ada soalan. Sehinggalah cikgu macam paksa kitaorang tanya soalan pasal peribadi dan pengalaman cikgu tadi.

Cikgu suruh bincang dengan kawan sebelah pasal soalan yang nak tanya. Saya dan kawan saya sebelah bincang pasal soalan nak tanya tapi masih tak ada idea. Mula dapatlah idea, nak tanya pasal cita-cita cikgu. Tapi, ada seorang murid perempuan itu tanya soalan pasal cita-cita, maka habislah idea soalan saya dan kawan sebelah saya tu. Maka habislah idea nak tanya.

Tiba Giliran Saya

Terkejut juga saya bila cikgu suruh saya tanya soalan. Rilek saja saya bangun sebab saya dah dapat satu idea kejap tadi. Sebentar tadi saya dah bincang dengan kawan saya soalan tu.

"Cikgu... adik lelaki cikgu tu dah sunat ke belum?". Tanya saya.

Tiba-tiba saja, saya tengok muka cikgu tu berubah. Tadi cikgu tu berdiri dan jalan sana-sini tapi bila saya tanya soalan tu, dia terus duduk. Cikgu tu macam marah.

"Ish... kenapa cikgu ni marah yer? Kita tanya soalan macam ni salah ker?". Kata saya dengan kawan saya sebelah tu.

"Haah yer... kenapa cikgu marah yer?" Kata kawan sebelah saya tu.

Kitaorang terus tertanya-tanya ni.

"Saya tak suka murid saya tanya soalan macam ni". Kata cikgu tu. Kemudian cikgu terus diam. Semua dalam kelas tu pun diam sampai habis masa. Takut juga kitaorang takut kena rotan. Bunyi loceng saja, cikgu tu terus keluar dan sebelum keluar, cikgu cakap lagi.

"Saya tak suka soalan macam tu". Kata cikgu tu.

Kisah Sebenarnya

Sebenarnya, cikgu tu dah pindah ke kampung tu seminggu sebelum buka sekolah. Dia menyewa rumah tak jauh dengan rumah saya. Dia datang dengan kereta sekeluarga dan cikgu tu ada adik lelaki. Masa kawan-kawan sekampung main bola, adik cikgu tu datang join sekali. Tahulah cerita yang dia darjah lima juga, sekolah di bandar. Terer dia main bola, ada skil punya. Cuma kitaorang tak sempat tanya, dia dah sunat ke belum.

Tak Berniat Lukakan Hati Cikgu

Masa itu, kitaorang terus tertanya-tanya, kenapa cikgu marah macam tu. Mula-mula ceria dan peramah, bila kena tanya soalan tu, terus senyap cikgu. Sebenarnya dalam perbualan harian kita orang sebelum masuk darjah lima banyak cerita pasal bersunat. Pada kita orang, tak ada apa yang salahnya cerita pasal sunat ni. Rupanya cikgu marah yer..... Hehe.

2 ulasan:

  1. kenapa cikgu marah ya? huuuuuuu..
    saya fikir zaman 'dulu' ini soalan sensitif, sekarang lain sikit.

    BalasPadam
  2. alamak, ingatkan ade le jawapannya di hujung cerite.... hehe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.