Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

02 November 2014

Jangan Mintak Teh Tarik Kurang Manis, Rosak Rasa Teh



Sekarang dah macam-macam iklan pasal teh tarik. Antaranya iklan suruh mintak 'kurang manis' untuk teh tarik di kedai. Sebenarnya ini tak betul. Kalau kita mintak kurang manis, maka rosaklah rasa teh tarik itu. Teh tarik yang sebenar mestilah ikut sukatan antara air panas, teh dan susunya. Kalau mintak 'kurang manis' maknanya pembuat air kurangkan susu pekat manis. Sebenarnya rasa teh tarik boleh rosak apabila bahan yang saya sebut tadi tidak seimbang.

Oderlah Teh Tarik dan Satu Air Suam

Iklan yang suruh buat teh tarik kurang manis tadi kena ubahlah. Saya syorkan, kalau  betul orang itu tak boleh minum manis banyak, maka oderlah teh tarik dengan segelas air suam. Maknanya dia boleh kekalkan rasa teh tarik yang sedap tadi. Ini kalau awal-awal mintak kurang manis, maka rasanya boleh rosak. Kalau saya, tak perlulah saya oder air suam sebab teh yang sedia ada pun dah okey.

Antara Minum Manis dan Sakit Kencing Manis

Kalau kata banyak minum manis adalah punca utama sakit kencing manis, saya setuju sebab yang kata itu adalah pakar dalam bab kesihatan. Tapi yang saya tahu, minum manis bukanlah penyebab utama orang kena kencing manis sebab ada banyak lagi makanan lain yang tidak semestinya manis yang menjadi penyebab sakit kencing manis termasuk kurang bersenam. Jadi, janganlah kita terlalu menyalahkan teh tarik sebagai punca kencing manis. Kenapa pula tak mahu cerita minuman lain termasuk kopi yang pelbagai jenis di pasaran termasuk yang 3 dalam 1 tu. Begitu juga minuman bergas dalam botol dan tin dan juga air kotak. Kenapa kita tak cerita pasal kena kurangkan  manis.

Harga Teh Tarik

Lagi satu dalam bab harga teh tarik ini. Dah banyak restoran naikkan harga teh tarik antara RM 1.20 hingga RM 1.50 segelas di Johor Bahru. Tak tahulah saya sama ada harga ini akan naik lagi atau tidak lepas ini. Ada kedai yang tak letak tanda harga dengan jelas dan bila saya tanya sebuah kedai itu, dia nyatakan satu persatu harga termasuk harga teh tarik.

Okey, berkenaan harga contohnya RM1.50 tadi adalah teh tarik yang biasa. Kalau kita mintak teh tarik kurang manis pun, harganya pun masih RM1.50 juga. Sedangkan, tuan kedai mendapat keuntungan kerana teh itu kurang susu pekat manis.

Bolehlah baca artikel saya yang sebelum ini pasal teh tarik. http://kadikluang.blogspot.com/2010/03/salah-buat-teh-tarik.html . Maknanya pasal tek tarik pun bukan main-main punya cara buat, hehehe.

2 ulasan:

  1. "Maknanya dia boleh kekalkan rasa teh tarik yang sedap tadi..."

    persoalannya..
    adakah semua kedai menyediakan teh yg sedap..?
    pd sy...
    banyak kedai tidak menyajikan teh yg benar2 enak utk diminum... hanya hampeh !!

    BalasPadam
  2. tkasih ustaz. Pandai buat teh tarik yg betul setelah baca blog ustaz.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.