Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

19 Julai 2014

Coach Baha Buat Lawak, Inilah Pengalaman Hidup (Episod 1)

Hari ini hari yang ceria.......
Saya bukan tak ada kerja lain tapi hari ini saya turun sendiri menjaja. saya ke johor menjaja karpet dan kuih raya di tepi kaki lima. Ada seorang mak cik.

"kesian ko nak, dah le gemuk berjual tengah panas macam ni. tak ada kerja lain ke nak. "
saya senyum dan menjawab " cari makan anak-anak cik..beli lah kuih satu ni"
mak cik tu pun beli dengan gembira.

Bila jadi peniaga tepi jalan memang banyak dugaan nya. tapi saya pesan dengan kekawan yang nak turut serta tadi. saya ingat pesan arwah abah " berniaga ni rugi dah tentu, untung belum tahu". Kalau tak dapat duit kita dapat pahala sedekah kat orang.

Dari pagi jam 7 siap-siap sampailah jam 12 malam baru kami kemas barang balik, melengas satu badan. Saya tak larat nak balik muar. saya tidur hotel di JB je hari ni sebab esok nak berniaga lagi.
Beberapa nasihat untuk mereka yang nak berniaga kali lima.


1. Buat je, " orang yang tahu dengan orang yang tak tahu bezanya sikit je. yang paling penting buat je.".
2. Jangan terlalu berharap besar, nanti kecewa besar.
3. Jangan takut, rezeki masaing-masing.
4. Keyakinan diri dan kesabaran menguji ketabahan.
5. Jangan harapkan sempati orang lain, apa yang nak dimalukan kita berusaha menjual.
6. Peniaga kaki lima, mengajar sebenar anda menjadi peniaga sejati. Jatuh bangun dalam bisnes saya mesti teruskan dalam berbisnes.
7. Asas utama berniaga adalah menjual.
8. Rezeki dari Allah, mohon dari Allah.

(Dipetik dari facebook Coach Baha)

............................................................................

Coach Baha yang saya kenal adalah seorang yang berjaya. Dia ada Phd tapi letak jawatan sebagai pensyarah untuk berniaga. Sekarang pendapatan dia berkali-kali ganda dari gaji pensyarah di UTHM dulu. Begitulah yang saya boleh gambarkan pasal Coach Baha ni. Anda mungkin tidak mengenali dia tapi saya kenal, orang Muar.

Dia ada memiliki dan mengendalikan sebuah hotel di Parit Raja Batu Pahat, ada dua kem motivasi di Muar, beberapa kedai jamu, homestay, hartanah bernilai tinggi, katering orang kawin sekitar Muar dan Batu Pahat, restoran masakan Cina, kopitiam, penulis, penceramah motivasi dan lain-lain. Yang dia tak tinggal adalah jual kuih raya setiap bulan ramadhan. Inilah kehidupan sebagai usahawan.

.....BERSAMBUNG KE EPISOD 2, KLIK SINI


1 ulasan:

Dipersilakan komen.