Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

05 Mac 2014

Ternak Ikan Gupi Boleh Jadi Perniagaan


Apabila saya tulis pasal satu tajuk berkaitan nyamuk aedes dan cara mencegahnya menggunakan ikan gupi, seorang pembaca blog saya menghadiahkan lebih kurang 10 ekor ikan gupi. Terima kasih banyak-banyak kerana sudi hantar ke pejabat saya. Saya teringat yang saya pernah baca satu buku mengenai perniagaan. Ternak ikan gupi ini tak susah dan mudah membiak. Kita boleh ternak dalam apa-apa bekas sama ada kecil atau besar. 

Di rumah saya, saya cuba nak ternak dalam tangki hitam besar. Dalam 10 ekor itu, anak saya kata ada yang betina yang hamil atau mengandung. Ops... bahasa saya salah, hamil dan mengandung tak boleh digunakan kepada binatang. Katanya, tak lama lagi akan membiak dan menetas. Saya anggarkan, dalam satu tangki itu, tak lama lagi akan jadi ratusan dan ribuan ikan gupi dalam tangki itu.

Jual Ikan Gupi

Kat kedai ikan di Taman Sri Kluang, beberapa hari lepas saya beli dua ekor ikan gupi. Mulanya tuan kedai itu letak harga RM1.20 seekor dan bila mintak kurang, dapat seringgit seekor. Sekarang budak sekolah kadang-kaddang cikgu suruh bawa ikan pegi sekolah untuk pelajaran apa ker benda, tak tanyalah pulak pelajaran apa. Tapi rasa saya untuk  belajar pasal ikanlah, takkanlah nak belajar pasal burung pulak dah bawa ikan. Jadi, peniaga ikan gupi boleh target pelajar sekolah atau ibu bapa sebagai pelanggan tetap.

Jual Untuk Cegah Denggi

Satu yang kita fikirkan, mungkin kita boleh jual ikan ini kepada agensi kerajaan seperti Majlis Bandaran. Ikan ini boleh diletakkan di dalam longkang di kawasan tertentu. Ikan ini nanti akan makan jentik-jentik. Begitu juga di rumah-rumah, kalau ada kolah atau tangki, boleh juga letak ikan ini. Kalau dulu masa zaman pakai air perigi, orang kita tak kisah dalam perigi ada ikan dan pokok. Tapi orang sekarang kenapa geli tengok ikan dalam kolah.

Ganti Ikan Bilis ?

Agaknyalah, bolehkah ikan gupi ini ganti ikan bilis? Daripada kita susah-susah cari ikan bilis dalam laut, kita lupa rupanya ikan gupi boleh diternak dengan mudah. Agaknya senang saja caranya iaitu tangkap dan jemur, maka jadilah ikan bilis Gupi.

Jangan Jadi Skim Cepat Kaya Sudah...

Sekarang banyak skim cepat kaya yang tak mengaku itu adalah skim cepat kaya. Jangan nanti ada orang buat saham ikan gupi dengan keuntungan berlipat ganda. Sekarang ini siapa kata skim cepat kaya tak ada. Terbaru yang saya syak menipu kita adalah satu saham pokok gaharu yang ada orang Kluang masuk. Seorang itu masuk dengan modal puluh ribu. 

Katanya dalam beberapa tahun akan dapat duit juta. Berhati-hatilah dan ingatlah susah payah orang macam kita ini cari duit, senang-senang saja masuk dan melabur dalam benda yang tak pasti. Mana tak terpengaruhnya, orang ini dijanjikan dengan pulangan cukup lumayan tanpa kita bekerja tapi duit itu yang bekerja. Rupanya duit kita itu pula dikerjakan... Berhati-hati dan jauhkan sebelum tertipu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.