Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

25 Ogos 2012

Bawa Petai Pergi Kenduri Kawin ? Kelakar Juga...

 
Saya pergi ke majlis kawin di satu negeri. Jemputannya ramai dan makanan yang dihidangkan adalah nasih putih lauk daging kerbau gulai kawah, sayur nangka, ikan kering dan lain-lain, sedap betullllll. Kebetulan masa duduk tu, ada seorang lelaki umur 50-an duduk di sebelah saya. Saya rasa dia orang kampung tu sebab dia berbual mesra dengan tetamu yang lain.
 
 
Keluar Petai Dari Poket Seluar
 
 
Masa dia dah ambil nasi dan ambil lauk, dia keluarkan petai dari poket seluar dia. Wah... satu papan petai dia keluarkan. Lepas tu dia pelawa saya makan.
 
"Ambillah petai ni, ambil.." Kata pakcik tu.
 
Saya mula malu-malu tapi bak kata pujangga, pegi kenduri makan free ni jangan malu-malu. Saya pun ambillah petai tu dalam 3 ulas, lepas tu tambah lagi dalam 5 ulas. Bila saya makan petai dia, dia macam seronok juga. Lepas tu dia ajak orang yang kiri kanan tu makan petai sama-sama dan ramai yang makan.
 
Ambil Petai Kat Moto
 
Lepas tu pakcik tu pegi kat moto dia tak jauh kat situ. Rupanya kat bakul dia ada banyak petai dan bawak kat tempat makan tu beberapa papan petai. Banyaknya pakcik tu petai. Mungkin dia niaga petai atau mungkin dia baru balik dari kebun petai dia.
 
Best ler saya makan petai free makan dengan lauk gulai kawah dan sayur nangka dan ikan kering, bestttt. Banyaklah saya makan, nampaknya bulan puasa berat saya susut 3kg, lepas raya ni entah-entah bertambah mengelembung 5-6 kilo pulak. Tapi tak aper, Isnin dah start main ping pong.
 
Yang saya nak cerita kat sini, aksi selamba pakcik tu kat rumah orang kawin, selamba jer dia bawa petai, hehehe. Kira rezeki sayalah duduk sebelah pakcik tu, hehhe. Harap-harap pakcik tu baca 'Bismilah' sebelum makan sebab saya tengok dia makan banyaknyer nasi. Itu semua petai punya penangan.

7 ulasan:

  1. Bhai Tuan Kadi Kluang...

    Hahaha... sedap gak makan macam tue.. petai ngan gulai kampung... pergh... ader ikan kering lagie... mesti mantop...

    BalasPadam
  2. huhu !!..
    ni kalu bawak ulam petai ke kenduri Ustaz Don, Don Daniyal Don Bijayid & Husna Zahry Rafie hari tu..
    gerenti.. 100% masuk buletin utama/harian metro !!!

    BalasPadam
  3. boleh pulak camtu. kelako lah pakcik tu

    BalasPadam
  4. Hehehe...Kalau pegi kenduri kawin... yg datang bawak sikit sorang lauk atau ulam... kan byk jadinye... semua merasa... tuan rumah pun tak la pening kepala sangat...

    Kaki Ulam...

    BalasPadam
  5. Saya pun pernah buat. Selamba aje lah... Bukan aib pun. Tapi takdelah sepapan

    BalasPadam

Dipersilakan komen.