Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

29 Ogos 2011

Ayah Saya Sembelih Ayam Tak Mati

Teringat dulu masa sekolah rendah, dalam tahun 80-an, duduk di Padang Tengku, Kuala Lipis, Pahang. Esok nak raya, saya dengan ayah saya tangkap ayam dalam reban. Tangkap seekor-seekor dan ayah saya sembelih, saya pegang. Semua sekali nak tangkap dalam 5 ekor, tapi tangkap satu-satu.

Ayam tu kira macam ayam daging juga. Anak ayam tu beli banyak juga di Pekan Sehari Padang Tengku. Lepas tu bela dalam beberapa bulan dalam reban. Adalah dalam 10 ekor yang hidup dan boleh jadi untuk hari raya. Tapi, lepas sembelih tu, ayam tu tak rebah tapi berdiri macam biasa.  Bila jadi begitu, ayah saya tangkap dan sembelih seekor lagi. Pun hidup juga. Tangkap lagi, sembelih dan hidup lagi. Akhirnya semua ayam tu kena sembelih, mulanya nak sembelih 5 ekor saja. Dalam 10 ekor tu, ada cuma 2-3 ekor saja yang mati.

Yang lain tu, darah dah keluar habis tapi berdiri macam biasa. Semua urat leher ayam tu putus, cuma kepala saja tak putus. Ayah saya tangkap semula dan masukkkan dalam reban semula. Ada seekor tu boleh terbang pulak tapi berjaya ditangkap. Dari pagi, kita orang tunggu saja ayam tu mati tapi lama baru nak mati. Ada yang sampai petang baru mati. Rasanya ayam tu mati sebab tak makan dan minum.

Akhirnya ayah saya beli saja ayam kat pasar dan ayam-ayam tadi ditanam saja. Saya tanya ayah saya, ayam tu tak boleh makan ker ? Ayah saya kata, boleh tapi tak elok juga sebab nak jamu orang makan raya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.