Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

06 Ogos 2011

Apa Hairannya Mat Burger Pendapatan 12 Ribu Sebulan (Kiranya Episod 66)


Bulan Ramadhan ini nampaknya ramai pembaca novel 'Sudah Nasibku Mat Burger' di blog saya. Kira masa rehat mereka ambil kesempatan baca blog saya terutama waktu rehat tengahari. Terkejut juga saya, bila ramai serbu blog saya dan baca blog ini sampai cerita-cerita semasa saya pun tak berjaya mengatasi novel ini.

Tulisan ini telah dikeluarkan dari blog ini kerana telah terbit novel bertajuk 'Cinta Mat Burger'. Boleh didapati di Kedai Buku Popular seluruh negara dengan harga RM23.90. Boleh juga dapat dari saya dengan harga RM30.00 termasuk kos poslaju. Hubungi saya :                0197526122  whataps)



9 ulasan:

  1. saya percaya ustaz..lebih dari itu pun saya percaya..

    BalasPadam
  2. bukankah telah di nyatakan punca rezeki 9/10 adalah datangnya dari berniaga, mungkin orang yang menafikan pendapatan MAT BURGER tak pernah merasai nikmat berniaga, dari pengalama saya ianya memang amat menguntungkan tetapi, ianya bukan semudah yang di kata perlu ada usaha dan yakin serta ikhlas dalam menjalankan perniagaan

    BalasPadam
  3. saya setuju ustaz, banyak pegawai kerajaan yang memang tinggi jawatannya tapi hutang keliling pinggang, abang saya meniaga ayam goreng di pasar malam, mampu menggaji 2 orang pembantu dengan gaji sekurang2nya RM50 seorang.

    BalasPadam
  4. memang betul..bisness berasaskan makanan memang menguntungkan.
    Rakan saya, penjual burger boleh menyara keluarga malah boleh membawa mereka bercuti keluar negara setahun sekali. Saya yg bekerja dgn krjaan ni, gaji lebih kurang RM 3000...kadang2 hujung bulan pun sesak nafas. apatah lagi dgn keadaan ekonomi sekarang ni...barang semua naik. kalau peniaga, barang naik..hasil perniagaan juga turut naik.
    cuma..kalau nak meniaga makanan, mestilah makanan tersebut sedap dan lain dari yg lain..

    BalasPadam
  5. Org berniaga ni selain keuntungan duit, keuntungan lain yg x diperolehi k/tngan kjaan misalnya, ialah, dia dpt pahala memberi pekerjaan/sumber kewangan kepada orang lain.

    Tok selalu bayangkan, klu tok ni jadi bos, tok akan pastikan pekerja2 tok tak tinggal solat, wlu terpaksa solat tepi warung.
    Pembeli2 yg sedang tunggu nak beli burger misalnya mesti tak marah klu tengok mat burger sedang solat tepi warung dia. (tapi kena ada 2 org le, sorang solat, sorang layan pelanggan)

    Malangnya sehingga ni, tok hanya mampu kata 'kalau, kalau' ..aje le...

    BalasPadam
  6. Assalamualikum.
    Kawan sokong ulasan tok tp kenapa byk sgt kalau. Nak berniaga kena afa kesungguhan selain rajin. Kawan hanya jd pengawal keselamatan je selama ni.
    -OrangKampungkuDiSini-

    BalasPadam
  7. OrgKgku Disini:
    Terima kasih.
    Tok sbnarnya takut nak gunakan 'kalau, kalau' ni, sbb lebih pada kata2 negatif & tak digalakkan oleh agama pun (bisikan syaitan -> apa yg diberitau guru tok), tapi tok tak jumpa perkataan lain.

    Sbb tok kata demikian, tok ni agak berumur, fizikal & mental dah tak mcm masa muda2, mungkin juga sbb tak terdesak sngat dari segi kwangan. Anak2 pula tak minat lansong stkt ni.

    Pernah ikut kwan yg keja kontraktor, letih tok tengok dia -> tel berdering2, tension memanjang sbb pekerja tak datang le, alat rosak le, payment lambat le dll.. solat pun express. Tapi dia kata pulangan lumayan, selalu pi holiday obesea & umrah.

    Betul kata ustaz.. mungkin jual burger kurang tension banding kontraktor, tokeh bus express ke dll..tapi org tak berapa nak pandang wlu pendapatan sebulan >5 angka..

    Wlu bgmana pun kisah Man Burger ni buka minda tok .

    BalasPadam
  8. salam...
    Dah habis ke kisah nie....memang banyak pengajaran
    yang dapat..kalau buleh abiskan la kisah tu ustaz...boleh kan...kan..kan...

    BalasPadam
  9. salam ustaz...
    skrg saya bekerja di republic syria dan masih disini dan akan balik bercuti sebelum raya nanti. walaupun gaji saya kat sini Alhamdulillah dlm 4-5 kali ganda dr masa keje kat malaysia tapi pernah jugak berdetik nak jual berger bila balik nanti. bukan apa saya ada kenali seorg penjual berger di ss14 pj x jauh dr opis lama saya. dlm sehari dia boleh habiskan dlm 10-15 beg. Bayangkan 1 beg dia boleg dpt dlm lebih kurang rm100 atau mungkin lebih. kalau 10 beg...tu x masuk yg special atau double lagi...saya anggarkan dlm 30k ada kut. tapi strategi kene ada.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.