Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

24 Julai 2011

Bat Patah Tidak Patahkan Semangat Untuk Muncul Juara Berganda


Sabtu: Saya bersama pasukan Kluang muncul juara Ping Pong Melayu di Penjara Simpang Renggam. Final mengalahkan Uniteknikal Melaka 2-0. Tempat ketiga adalah Penjara dan keempat Kota Tinggi. 14 pasukan bertanding termasuk dari Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Bat Patah

Ahad: Acara individu bergu pula bermula dengan lebih 30 bergu bertanding. Seperti biasa, bat dan getah kena gam sebelum perlawanan. Tetapi masa hendak melekatkan getah, letak di kerusi dan tekan dengan alat penggelek. Tiba-tiba bunyi berdetap. Alamakkkk... bat saya patah di bahagian pemegang.

 Rupanya kedudukan kerusi itu tidak rata hingga menyebabkan bat saya patah masa tekan kuat tadi. Main ping pong ni kenalah betul-betul gam tu kuat sebelim main. Adoiiiii....Mana mampu saya main gunakan bat lain, pasti tak sama. Susahlah nak rebut kejuaran.

 Seorang kawan saya kata, bat jenis itu tak patah terus sebab ada urat-urat di dalam dan boleh digam. Saya terus ke kedai runcit di situ dan beli gam gajah RM 2.50. Letak perlahan-lahan, nampaknya boleh  macam boleh pakai juga tapi tak berani kuat-kuat.

Rupanya bagus juga bat tu dan berjaya menang semua perlawanan untuk ke final dan akhirnya muncul juara mengalahkan Segamat 3-2. Perlawanan menentang Segamat sangat mencabar dan mendebarkan. Saya mendahului 1-0, kemudiannya ketinggalan 1-2. Masa itu saya rasa sudah tidak ada harapan muncul juara dan terpaksa berpuashati dengan tempat kedua saja. Tapi berjaya juga bangkit dengan kedudukan 2-2. Set penentuan pula berjaya dengan kemenangan 3-2 dan muncul juara.

Tempat Ketiga adalah Johor Bahru, keempat juga regu dari Johor Bahru.

Nanti Lepas Raya Nak beli Bat Baru

Pengalaman bat patah ini sungguh mendebarkan, lebih-lebih lagi perlawanan hampir dimulakan. Pasti lepas ini dah serik dan tah akan tekan bat atas kerusi lagi. Bat tu saya pakai sejak tahun 2007 dengan harga RM 280 kayu sahaja. Nampaknya lepas raya ni nak beli lain, tak tahulah sekarang harga berapa.

Tahniah Kepada Pengajur

Tahniah diucapkan kepada Penjara kerana menganjurkan pentandingan dengan licin. Pengalaman masuk kejohanan lain sebelum ini, ada banyak juga kecacatan yang menggangu kejohanan. Tahniah juga kerana pihak Penjara tidak malu bertanya kepada orang yang lebih arif dalam menganjurkan kejohanan besar seperti ini. Semoga kejohanan ini dapat menarik minat di kalangan Melayu seterusnya menguasai permainan pingpong ini yang sebelum ini lebih dikuasai orang Cina.

Juara Berganda

Saya muncul johan berganda dalam acara pasukan dan individu. Bulan lepas juga saya muncul juara dalam kejohanan Terbuka Johor di Johor Bahru. Klik sini

2 ulasan:

  1. Tahniah Ustaz kerana menjadi Juara Ping Pong walau pun bermain dalam keadaan bat yang patah, tapi semangat tidak pernah patah :)

    BalasPadam

Dipersilakan komen.