Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

07 September 2010

Masalah Rumahtangga Isteri Kedua, Saya Jawab Soalan Puan Kay Bab Nikah Siam

Saya merujuk tulisan saya terdahulu mengenai masalah rumahtangga yang dialami Puan Kay.
http://kadikluang.blogspot.com/2010/09/masalah-rumahtangga-mohon-nasihat-dari.html

"Saya adalah isteri kedua. Saya telah berkawin di sempadan Thailand pada beberapa tahun lepas . Tapi suami enggan daftar kerana dia kata dia tak ada duit nak daftar. Sebelum berkawin saya maklum yang bakal suami saya tidak mampu dari segi kewangan untuk menyara dua isteri. Jadi saya redha dia tidak beri saya nafkah dari segi wang . Saya ada perniagaan sendiri waktu itu. "
Puan Kay.

Ulasan Saya:

Nikah di negara luar seperti Siam dan Indonesia boleh mendatangkan banyak masalah. Walaupun perkara ini salah di sisi undang-undang, orang yang bernikah luar tetap ramai. Antara sebab utama ke sana adalah lelaki berpoligami. Bagaimanapun, puan sudah bernikah di sana, sesalan puan tiada gunanya lagi kerana itu pilihan puan, bukan diaksa oleh sesiapa. Maka puan kenalah daftarkan segera pernikahan tersebut.

Sekiranya puan tidak daftar di negara kita, maka mahkamah syariah kebiasaannya akan menolak permohonan sesuatu permohonan puan. Di antaranya masalah percerian, puan dikehendaki ke Siam kalau nak cerai. Begitu juga dengan tuntutan lain di mahkamah seperti nafkah, harta sepencarian dan sebagainya, mahkamah Syariah memerlukan pernikahan yang dah disahkan di negara kita. Puan tidak boleh merungut kerana itu sudah termaktub dalam undang-undang keluarga Islam di negara kita.

Untuk mendaftar perkahwinan ini mungkin jadi masalah pada puan. Puan dinasihatkan supaya menasihati suami puan supaya mendaftarkan segera sebelum masalah lain timbul. Kalau suami enggan, puan hendaklah bertindak sendiri mendaftarkannya, jangan tunggu suami kalau suami enggan. Mungkin puan tidak memiliki dokumen yang diperlukan untuk tujuan pengesahan di mahkamah. Mungkin juga dokumen ini disimpan oleh suami puan.

Antara dokumen yang perlu semasa pengesahan di mahkamah syariah adalah surat nikah Siam, pasport, surat pengesahan kedutaan dan lain-lain yang berkaitan. Sekiranya dokumen ini puan tiada, puan dinasihatkan supaya terus mendaftarkan juga walaupun rumit. Puan boleh dapatkan sendiri di Siam atau melantik peguam Syarie untuk menguruskannya. Selagi puan tidak mengesahkan pernikahan ini.

Apbila puan mendaftarkan pernikahan ini di mahkamah Syariah dan pejabat Kadi, puan boleh dituduh atas tiga kesalahan iaitu nikah luar daerah tanpa kebenaran, bersubahat poligami kerana mengetahui lelaki sudah beristeri dan lewat mendaftarkan pernikahan. Bagaimanapun, puan dinasihatkan mendaftarkan juga kerana semakin lama, semakin banyak kesusahan yang puan perlu tempuh nanti. Ada beberapa kes, sehingga suami sudah meninggal dunia, baru isteri kedua berusaha mendaftarkan perkahwinan. Ini tentu merumitkan kerana pertikaian dengan iateri pertama dalam merebut harta pusaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.