Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

19 Disember 2009

Suami Lacurkan Isteri


Jalan Dhobi, Johor Bahru waktu malam terkenal dengan perkara yang mengotorkan iaitu maksiat dan jenayah. Jenayah yang popular  adalah seperti ragut, pengedaran dadah, manakala maksiat adalah pondan dan pelacuran. Jalan Dhobi siang nampak ok, tetapi malam dipenuhi dengan aktiviti maksiat. Kalau orang yang tidak biasa dengan situasi ini mungkin nampak biasa, tapi saya yang tahu perkara sebenar, nampak suatu yang tidak elok di sini dan perlu dijauhi.

Serbuan oleh pihak polis untuk mengurangkan jenayah dan serbuan Jabatan Agama terhadap maksiat hanya reda seketika apabila operasi diadakan lebih kerap. Bagaimanapun, maksiat dan jenayah tetap berlaku terutama apabila polis dan Jabatan Agama 'tidak terkejar' untuk menumpukan kawasan ini. Maklum sajalan, JAIJ dan polis bukan seramai mana untuk menumpukan kes di sini saja, beban tugas di kawan lain juga banyak.

Dua tiga hari lepas, kawan saya dari luar, datang berkursus di JB tidur di Hotel Puteri Pan Pacific. Beliau bersama rakan-rakan berjalan-jalan menyuci mata waktu malam di kawasan tersebut. Bila dia telefon saya, saya nasihatkan dia lebih elok meninggalkan kawasan itu segera. Kalau lama di situ, dia mungkin boleh jadi mangsa jenayah ataupun boleh terperangkap dalam operasi polis atau JAIJ. Dia akur dengan nasihat saya, tapi esoknya dia telefon saya nak dapat cerita sebenar kawasan itu. Saya juga cerita beberapa pengalaman saya buat serbuan di situ. Kepada ibu bapa, sila nasihatkan anak-anak, kalau boleh jangan memasuki kawasan itu waktu malam. Banyak kes boleh berlaku kepada anak-anak, nak cerita pun panjang sangat.

Hari ni saya bukan nak cerita kes pondan yang sememangnya banyak di situ dari dulu, kini dan selamanya (mungkin). Ada satu kes iaitu, lelaki yang menjadi bapa ayam kepada isterinya yang jadi pelacur jalanan. Nampak sekali pandang, suami seolah-olah menjual tisu bersama isteri walaupun jam 12.00 malam, 2-3 pagi. Rupanya aktiviti pelacuran. Beberapa kali tangkapan  kepada isteri dan suami ini. 2 kali tangkapan, tidak didakwa kerana kekurangan bukti. Manakala tangkapan kali ketiga akhirnya didakwa dan dihukum oleh mahkamah.  Suami ini 'jual isteri' RM 60 seorang kepada pelanggan.
NASIHAT SAYA, AWASI DIRI DAN ANAK-ANAK ANDA...

2 ulasan:

  1. dayus tol laki tu
    ade isteri xreti nak hargai
    bek bunuh je laki yang macam tuh

    BalasPadam
  2. Itu cuma suatu kes yang kita nampak...

    Ada banyak lagi yang macam tu... Deraan terhadap isteri sendiri bukan hanya jual... ada lagi yang lebih dahsyat dari itu...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.