Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 Disember 2009

Presiden Persatuan Pondan Ugut Saya...(Episod 1)

Dulu masa saya hari-hari serbu dan gasak pondan di Jalan Dhobi, Johor Bahru, kegiatan mereka hampir lumpuh sama sekali. Ramai yang ditangkap dan didakwa, jumlahnya berpuluh-puluh termasuk kes orang yang sama tertangkap. Ada juga pondan dari luar seperti Indonesia dan Thailand yang menyundal di sini turut dikenakan tindakan tegas. Akhbar masa itu terutama Harian Metro, Utusan Malaysia dan Berita Harian telah memberi sokongan yang penuh sehingga pondan-pondan takut untuk meneruskan aktiviti mereka. Waktu itu nama saya naik di kalangan pondan-pondan dan cukup digeruni dan dimarahi.

Satu hari saya dapat panggilan telefon dari seorang pondan, katanya ada pondan nak bunuh diri dengan berbaring atas rel keretapi. Katanya dia nak buat begitu sebagai bantahan kepada penguatkuasa JIAJ yang banyak tangkap mereka. Saya macam percaya tak percaya dengan apa yang dia cakap sebab saya rasa tiada kaitannya dengan tugas saya. Saya rasa, pondan ini nampaknya macam nak buat ugutan, dia ingat kita takut dengan lakonan dia tu.

Saya fikir pada masa itu, kalau dia nak bunuh diri, itu hal dia, apa kena mengena dengan saya, saya hanya mampu nasihat. Yang saya fikir waktu itu, kenapalah pondan-pondan ini buat kenyataan macam tu. Sepatutnya dia kena fikir, saya ni bukan sejiwa dengan mereka tu. Kalau golongan mereka tu, saya percaya ada rasa isu yang sangat besar dengan buat cerita nak bunuh diri ni.

Kalau sesiapa yang belum tahu naluri dan perasaan pondan, saya nak terangkan sikit, sikit je nak terang, banyak sangat meluat pulak nanti. Dia orang ni sensitif, malah lebih sensitif dari perempuan. Dia sama-sama mereka cukup rapat macam adik beradik, sampai ada yang menangis betul-betul kalau kawan mereka kena tangkap. Lepas tu suka menjerit kalau kena sergah, menjerit 'miang' namanya tu. Kalau kena tangkap, nak duduk dalam lokap perempuan, taknak duduk lokap lelaki, susah nak melayan dia orang ni. Lagi, kalau dia orang memujuk tu bukan main cair mengalahkan GRO perempuan. Dan macam-macam lagilah dia orang ni. itu dunia dia. Cuba beritau dia orang sikit, jangan anggap orang lain macam perasaan macam dia, termasuk saya ni.

Satu hari, saya dikejutkan dengan pangggilan telefon dari seorang lelaki lembut dari Kuala Lumpur. Dia kata dia presiden persatuan pondan Malaysia dan nak jumpa saya dan tanya bila saya kelapangan. Mula macam tak percaya, entah ada ke tidak persatuan pondan Malaysia, kemudian saya benarkanlah dia nak jumpa saya. Jumpa apa salahnyer..... Dia kata esok dia nak datang.

BERSAMBUNG KE EPISOD 2
http://kadikluang.blogspot.com/2009/12/presiden-persatuan-pondan-datang-jumpa.html (Episod 2)

2 ulasan:

  1. salam ustaz....
    boleh ke join serbuan pondan2 ni...
    sy memang suke bab kena-mengenakan pondan nih....
    lagi2 sergah org....mmg syok...hehe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.