Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

27 September 2009

PELACUR 'CALL GIRL'


Metro Ahad hari ini, cerita tentang taktik baru pelacur.

Bimbang dicekup di spa eksklusif atau pusat pelacuran, lelaki kemaruk seks kini cenderung menjadikan rumah yang didiami mereka sebagai pusat operasi untuk melampiaskan nafsu.

Modus operandi golongan terbabit mudah kerana mereka hanya perlu membuat satu panggilan telefon bagi membolehkan mereka menyewa lambakan ‘call girl’ yang diiklankan, sama ada menerusi laman web atau e-mel.
Aktiviti maksiat itu didedahkan seorang lelaki yang mendakwa beberapa kali berbuat demikian, malah mengakui ramai lagi lelaki, termasuk rakan, mengikut jejak langkahnya.
(Metro27Sept09)


Ulasan Saya:
Ada juga yang seakan tidak percaya bila baca cerita di metro hari ini. Ramai yang percaya, tapi ada juga yang kata metro mengada-adakan cerita.Tapi bagi saya yang sudah ada pengalaman yang lama dalam penguatkuasaan dan pendakwaan kes-kes jenayah syariah di Johor, cerita ini tidak menghairankan dan tidak dinafikan kewujudannya.
.
Satu kes yang saya tempohi di Johor Bahru beberapa tahun dahulu, ada orang Islam yang menjadi pelacur melalui telefon untuk mendapatkan pelanggan. Perbuatan ini berlaku sama ada diuruskan oleh wanita itu sendiri atau orang tengah yang lebih dikenali sebagai 'mumy'. Wanita yang pernah saya tangkap terlibat dalam sendikit ini termasuklah pelajar kolej dan universiti untuk mendapatkan wang tambahan.
.
Seorang kawan saya yanag menjadi  pemberi maklumat, menceritakan kepada saya, dia pernah beberapa kali mengambil wanita dari satu tempat untuk dihantar ke sesuatu kawasan sama ada rumaha atau hotel. Malah, wanita berkenaan tidak segan silu mengaku melalukan kerja sampingan ini kepada pemandu teksi seterusnya memberikan nombor telefon. Wanita ini juga seolah-olah mahu pemandu teksi ini mempromosikan kerja terkutuk ini kepada orang lain. Perlu diingat, jangan ingat pemandu-pemandu teksi mudah terpengaruh dalam perkara sebegini.
.
Ada beberapa tangkapan di rumah dan hotel di Johor juga melibatkan pelacuran secara 'call girl' ini. Pada mulanya mereka  sama ada lelaki atau perempuan tidak mengaku terlibat dalam pelacuran ini. Tetapi apabila soal siasat (setiap tangkapan akan dijalankan soal siasat), akhirnya menampakkan antara pasangan tersebut tidak mengenali pasangannya. Akhirnya, mereka mengaku baru saja kenal tetapi boleh dipanggil ke rumah atau hotel dengan sekali panggilan telefon. Malah saya ada membaca sms (mereka tidak sempat delate sms)di dalam telefon sewaktu proses pujuk memujuk dan tawar menawar tersebut, termasuk bayaran tertentu setelah dipersetujui bersama. Saya ada membaca sms mengenai perbualan mereka bimbang kalau lokasi yang dipilih tidak selamat dan mudah dihidu oleh penguatkuasa. Memang betul, lokasi yang dipilih dianggap paling semalat tetapi berjaya juga dikesan penguatkuasa. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.
.
 Ada satu kes, bapanya tidak puashati dan menyerang saya dengan kata-kata kesat selepas anak perempuannya seorang pelajar kolej ditangkap. Bapa ini menuduh saya bertindak melulu menagkap anaknya sedangkan dia baru beberapa saat masuk di dalam rumah lelaki itu. Penguatkuasa dituduh membuat perangkap khas untuk memalukan wanita ini dan keluarganya. Amboi.. teruknya gambaran yang diberikan kepada penguatkuasa waktu itu. Orang yang tidak memahami kerjaya sebagai penguatkuasa Jabatan Agama memang mudah membuat tuduhan sebegitu. Bapa ini lebih percaya kepada kata-kata anaknya, anaknya pula tidak akan mengaku salah kepada ibubapa. Apatah lagi dia pelajar kolej, ibubapa bangga dia masuk kolej, pakaian bertudung serta bersopan dengan ibubapa. Ayannya tidak tahu, anaknya tinggal di rumah bujang, ayahnya di kampung, semua laporan yang diberikan oleh anak, dia percaya. Kes ini dibawa ke mahkamah dan anaknya mengaku salah dan dihukum
.
Dalam ceramah-ceramah saya, saya selalu buat contoh kisah-kisah benar yang saya lalui, termasuk dalam kes pelacuran ini. Saya selalu juga menasihati ibubapa termasuk diri saya sendiri, supaya selalulah buat pemeriksaan mengejut pada anak-anak sama ada di asrama atau rumah sewa. Tidak mustahil anak kita tidak ada di asrama atau rumah sewa, sebaliknya tidur di tempat lain. Perlu diingat, kebanyakan kes yang berlaku di Johor Bahru, melibatkan anak-anak yang tidak tinggal dengan i bubapa sama ada bekerja atau belajar.
.
Sebagai ibubapa, kita yang mencorakkan diri anak-anak kita. Suatu hari anak kita akan jauh dari kita sama ada belajar atau bekerja, mereka tidak akan selamanya tinggal sebumbung dengan kita. Kalau serumah lebih senang kita pantau. Jadi sebagai persediaan, berikan pendidikan agama yang cukup pada anak-anak sejak kecil lagi, ibubapa perlu mainkan peranan sebagai pendidik, bukan tugas guru di sekolah semata-mata. Sekiranya anak kita mempunyai kekuatan iman, apabila dia tinggal di bandar seperti Kuala Lumpur atau Johor Bahru, mereka boleh terhindar dari perbuatan terkutuk seperti ini. Allah Taala beri jaminan, sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan munkar, solat jangan diabaikan.Insyaallah Allah menjadi pelindung diri kita dan anak-anak.


2 ulasan:

  1. Assalamualaikum ...

    Saya diajukan persoalan sama pelbagai pihak. Mengapa Jabatan Agama kelihatan tidak berani mengadakan serbuan kes khalwat di hotel 5 bintang?

    Serbuan asyik dilakukan di hotel murah, rumah tumpangan ataupun menahan pelacur jalanan. Jika alasannya, berikutan tiada aduan, saya tidak fikir setiap operasi dilaksanakan Jabatan Agama didorong aduan orang ramai.

    Mungkin Ustaz boleh jelaskan.

    Satu lagi, Jabatan Agama kerap menahan pasangan lelaki dan perempuan berkhalwat. Bagus. Tetapi pada masa sama, apa pula tindakan dilaksanakan keatas pasangan gay atau lesbian? Kita sibuk mengaitkan perlakuan songsang gay dengan amalan kaum Nabi Luth a.s tetapi setakat omong kosong, itu hemat saya. Pernahkah melalui pengalaman Ustaz mendengar kes pasangan gay atau lesbian diberkas penguatkuasa Jabatan Agama?

    Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak, sekadar bertanya sahaja.

    BalasPadam
  2. salam ustaz...
    hmm betul la cadangan ustaz..saya tgl di kawasan shah alam dulu sewaktu belajar..hmm saya tgk mmang remaja perempuan rajin kuar mlm dgn boyfriend n kengkawan (termasuk saya sendiri..saya suka kuar mlm dgn kwan2) saya ngaku...

    kalau ibubapa buat pemeriksaan mengejut mesti blh pantau anak2...kalau ibubapa jauh blh utus sedara mara yg tgl berdekatan.. saya dulu sbb mak n ayah duk kl n saya shah alam..so alhamdulillah terkawal la pergerakan...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.